
I denne artikkelen skal vi ta deg gjennom følgende punkter som vil bidra til å gjøre ditt eiendomsprosjekt til en suksess.
- Strategi, innsikt og analyse
- Målgruppe og personas
- Visuell identitet
- Kommunikasjon
- Kanalvalg
NXT Oslo Reklamebyrå har jobbet med mange ulike utbyggere og meglere i eiendomsbransjen, på mange forskjellige prosjekter de siste årene. Selv om målgruppene er ulike, prosjektene ser annerledes ut og de ligger på helt forskjellige steder i landet, så er det én ting som er like viktig for alle, nemlig å finne sin identitet.
Viktig med god strategi og tydelig vinkling
Det aller meste starter med en god strategi og masse innsikt og analyse. Et boligkompleks har ofte mange ulike leilighetstyper, som også kan bety at målgruppene dine er i ulike stadier i livet, og må kommuniseres til deretter. For å forstå målgruppen din enda bedre kan det i denne fasen være veldig lurt å utvikle ulike typer personas. Det gjør jobben også enklere for spesialistene å målrette den digitale annonseringen.
Det er også viktig å avdekke faktorer som lokalmiljøet, økonomi, konkurrenter, markedet generelt og utbyggers omdømme. Dette tar du med deg videre inn i strategiarbeidet.
Nøkkelen til å finne den riktige identiteten fremkommer ofte gjennom et grundig strategiarbeide. Man tar de ulike faktorene man har avdekket gjennom innsikten, blander det med en god dose kreativitet, erfaringer og hva markedet etterspør, og deretter knar man ut de riktige verdiordene og det riktige kundeløfte, som til slutt skal gjennomsyre kommunikasjonen og forbli det etterlatte inntrykket til dine målgrupper.
Vi har jobbet i to år med et flott eiendomsprosjekt på Jessheim hvor vinkling og identitet var utrolig viktig. Dette er et boligbygg som Jessheim ikke har sett maken til, og som hovedsakelig skal appellere til en eldre målgruppe som flytter fra hus til leilighet. Vi er stolte av resultatet, og du kan se hvordan det prosjektet ble her.
Hva skal eiendomsprosjektet hete?
Eiendomsprosjektet må ha et navn. Og i prosessen for nybygg dukker det alltid opp mange kreative forslag. I denne fasen skal man alltid ha på «JA-hatten» for så å eliminere. Det trygge valget er å gå for gate og gatenummer, da får du frem hvor prosjektet ligger.
Er du heldig ligger eiendommen et sted som har en historisk betydning som du kan knytte det opp mot, som f.eks Vinslottet på Hasle eller Wergelandskvartalet på Eidsvoll.
Har prosjektet en unik utforming? Ligger det på en høyde? Eller innehar det andre kvaliteter som er unikt ved eiendommen kan det også være en vei å gå.
Eller hvis du er glad i å ta noen sjanser så finner du på noe helt nytt, slik som vi gjorde for Locus Ensjø. Du kan lese mer om prosjektet Locus Ensjø her.

Visuell profil tilpasset målgruppen selger best
Logo, farger, fonter, symboler, bilder osv er det som skal fungere som det merkevarebyggende og gjenkjennbare gjennom hele salgsperioden.
En visuell identitet kan ofte være avgjørende om folk oppfatter deg som traust og kjedelig eller innovativ og gøyal. I utviklingen av visuell identitet skal man også tenke godt gjennom hvem boligene er for og hvordan du ønsker de skal oppfattes.
Det går ofte noen år fra et boligprosjekt blir satt i gang til det er utsolgt. Da er det viktig å ha i bakhodet at du utvikler en visuell stil som kan fungere over tid, eller som det er lett å videreutvikle. Sørenga er et godt eksempel på dette. Der utviklet vi en helt ny profil etter at prosjektet allerede hadde vært i salg i mange år. Dette fordi profilen var utdatert og trengte en modernisering for å appellere til tiden vi var i.
Du kan lese mer om prosjektet med Sørenga her.
Hvordan skal eiendomsprosjektet presenteres, og hvilke kanaler skal vi gå for i markedsføringen?
Vi fokuserer på et tydelig og nøye planlagt kommunikasjonsløp som dekker de fasene kjøperne går gjennom når de skal kjøpe seg ny bolig:
- Bevissthet
- Interesse
- Begjær
- Handling
For å passe på at vi er tilstede for kundene gjennom alle disse fasene blir riktig kanalvalg til rett tid helt avgjørende. Vi utvikler en kanalstrategi som passer kundens plassering i trakten og styrer deretter.
Alle boligprosjekter har det samme målet. Selge flest mulig enheter på salgsstart. For å gjøre det må man ha en rikelig mengde interessenter, være tilstede for kundene gjennom prosessen, og man må ha gode verktøy, slik som en god nettside, og ikke minst boligvelger. De aller fleste bruker boligvelgeren som sitt verktøy for å finne boligen de skal kjøpe. En intuitiv, brukervennlig og godt designet boligvelger kan være utslagsgivende for om kundene faller av eller ikke.
Forutse det uforutsigbare
Fra et boligprosjekt blir igangsatt til det er i salg så kan det gå veldig lang tid. Det dukker opp hinder på veien som kan gjøre at ting blir utsatt og vi ikke kan kommunisere det vi ønsker. Det er det viktig å planlegge for. Legg en klokkeklar kommunikasjonsstrategi som tar høyde for dette, slik at du alltid vet hva du skal si til markedet og interessentene dine.
NXT styrker seg innen PropTech
NXT PropTech blir en egen avdeling der vi vil kunne tilby unike og spennende PropTech løsninger til kunder og marked, både i Norge og i Norden. Dette er noe vi har stor tro på og som utbyggere der ute vil dra stor nytte av i sine fremtidige boligprosjekter.
Kort fortalt vil vi kunne tilby en mulighet for utbyggere å samle alle sine prosjekter på en plattform. I tillegg blir det innovasjon, utvikling og skreddersøm av integrerte løsninger som ivaretar kundene fra prosjektet oppstår til garantitiden på leiligheten løper ut. Mer info om vår satsning innen PropTech kommer om ikke så lenge. Ble du nysgjerrig nå, ta kontakt.
Ønsker du å vite mer om hvordan vi skaper boligprosjekter som blir lagt merke til, og som ikke minst selger, tar jeg veldig gjerne en prat med deg. Mitt navn er Thomas Andresen og du kan nå meg på tlf: 988 13 712 eller tga@nxt.no
