Vet du hvor viktig godt innhold er?

Visste du at i det er over 200 dynamiske elementer som spiller inn når nettsiden din skal rangeres på Google? Og at disse faktorene endres kontinuerlig? Det vil si at arbeidet med søkemotoroptimalisering og innholdsproduksjon aldri blir helt ferdig – det må stadig oppdateres og optimaliseres for å sikre best mulig drift av nettsiden din. Men det finnes noen viktige prinsipper du bør følge når du skal publisere innhold til nettsiden din. Nedenfor deler vi noen av dem.

Tenk over hva du skal si, og til hvem

  • Hva er formålet med innholdet? Vær klar på hvem målgruppen din er, og hva du ønsker at de skal få ut av å lese teksten din eller besøke nettsiden din. Ha en tydelig og beskrivende overskrift, lettlest og informativ tekst, og avslutt med en klar CTA (Call-to-Action).
  • Sørg for at innholdet ditt har en verdi. De aller fleste som bruker søkemotorer ser etter svar på et spørsmål, eller løsning på et problem. Om de trykker seg inn på akkurat din nettside er det viktig at du gir dem det de søker etter. Selv om nettsiden din er både kjapp, moderne og godt designet hjelper det ingenting om den ikke har nyttig innhold.
  • Tenk over design og utforming. Du kan ha en knallgod tekst med krystallklare svar og løsninger, men det hjelper ikke hvis brukeren sliter med å tolke innholdet. Tenk nøye gjennom farger, bilder, fonter og layout slik at det oppleves som mest mulig ryddig for leseren. Ikke fyll opp nettsiden med tunge bilder eller videoer – brukere har liten tålmodighet hvis det tar flere sekunder å komme inn på nettsiden din, og veien er kort til en konkurrent.

SEO tar innholdet fra «bra» til «bedre»

I tillegg til å ha godt og informativt innhold som har en nytteverdi for mottakeren, er det også noen grep du bør gjøre i bakhånd for å sørge for at innholdet ditt faktisk blir funnet av søkemotorene.

  • Husk metatitler og metabeskrivelse på alle sidene dine. En metatittel og en metabeskrivelse er det første en person ser når innholdet ditt dukker opp i en søkemotor. Dette fungerer som en forhåndsvisning på nettsiden din. Jo mer interessant og spennende denne er, jo flere klikk inn på nettsiden din får du. Når nettsiden din får flere klikk enn en konkurrent, vil eksempelvis Google rangere denne høyere i søkemotoren sin, da den tror det er akkurat din nettside som gir høyest verdi for brukeren.
  • Kvalitet fremfor kvantitet. Selv om søkemotorer prioriterer ferskt og nytt innhold hjelper det ikke hvis brukerne dine ikke finner noen verdi i innholdet ditt. Gi brukerne dine svaret på det de søker etter, og kom til poenget fort. Bruke gjerne nøkkelord i overskriftene dine slik at søkemotorene lettere forstår hva innholdet på siden er.
  • Vær relevant og oppdatert. En aktiv og dynamisk nettside blir prioritert høyere av søkemotorene enn en som ligger i brakk. Dette gjelder ikke bare selve teksten på nettsiden din, det gjelder også alt av det som ligger bak. Oppdaterte nøkkelord og nøkkelfraser, lenkestruktur, metadata, alternativ tekst for bilder, korrekte tags og nettsidenavigasjon er viktige elementer å ta hensyn til om du vil at nettsiden din skal score høyt på søkemotorene.

Når du lanserer en ny nettside eller nytt innhold på nettsiden, får du et lite løft hos søkemotorene, men det holder seg ikke for alltid. Jobben med søkemotoroptimalisering og produksjon av SEO-vennlig innhold er aldri helt ferdig, men er en pågående prosess som bør gjøres jevnlig. Heldigvis er vi i NXT brennende opptatt av godt innhold og at de besøkende på nettsiden din får glede og nytte av innholdet de finner.

Gratis digital helsesjekk

Er du nysgjerrig på om din nettside og SEO spiller på lag? Vi tilbyr en gratis helsesjekk av din nettside og SEO – la oss ta en kaffekopp og se på mulighetene sammen!

Kontaktpersoner

Henrik Alfheim
Konsulent / Rådgiver

Aktuelt

Si hei

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.