Ny nettside? – Hva må du tenke på?

Tone Trollsås
Kreativ leder / Partner
29.01.2021

Hvor starter du når du skal ha ny nettside? Alle nettsider er forskjellige, men de fleste prosjekter følger samme prosess. Når du skal velge byrå er det viktig å finne noen som forstår forretnings behovene dine, men det er like viktig hvordan kundene dine skal bruke siden.

Hvor starter du?

Du trenger ikke å ha alle svar før du går til et byrå. Det er vel så viktig at vi er med på å finne ut av hva du trenger før vi foreslår løsning. Din gamle nettside løser kanskje en del behov, men har et problematisk publiseringsverktøy eller utdatert design. Kanskje ønsker du nye funksjoner. Kanskje trenger du også å oppdatere logo og profil? Les mer om hvordan vi jobber med å skape visuelle identiteter.

Kontakt et byrå for å hjelpe deg med løsning

Vi har lang erfaring med webprosjekter. Hvert prosjekt er unikt, men fasene i prosessen er ofte lik fra prosjekt til prosjekt. Et større prosjekt tar lengre tid, koster mer og har mer omfattende faser, mens et enklere prosjekt kan leveres med en enklere prosess. Prosessen vår er skalerbar slik at vi kan tilpasse den til hvert enkelt nettside.

Hva koster en nettside?

Budsjettet til nettsiden avhenger av hvilke behov du har og hva du vil oppnå. Er det stort sett en informativ side som kunder oppsøker etter behov? Eller har du en nettbutikk hvor du ønsker mer trafikk og økt salg?  

Når du skal hente inn tilbud til ny nettside, er det fint om du har en formening om hva slags type nettside du ønsker og et ca budsjett. En prat med oss kan avklare forventninger og du finner raskt ut om vi er aktuelle som tilbyder og leverandør. Vi leverer enkle webløsninger fra kr 35.000,-, men de fleste av våre prosjekter er på ca 150.000,- og oppover.  

Når du skal sammenligne pristilbud fra ulike leverandører, bør tilbudet svare til den samme løsningen. Derfor har vi noen verktøy vi bruker for å komme opp med en kravspesifikasjon for nettsiden. Den kravspesifikasjonen kan du bruke til å benchmarke mot andre leverandører, eller vi bruker den videre til å lage din nye nettside.


Prosess

Forprosjekt

I et forprosjekt avdekker vi behov og mål. Vi spørsmål som gjør at vi enklere kan finne riktig løsning for dere.

  • Hva gjør bedriften? Hvem er dere? Hvilke forretningsbehov har dere?
  • Hvilke mål har bedriften satt seg. Ønsker du å generere flere leads? Ønsker du en plattform som digitaliserer årsrapporter? Ønsker du økt synlighet eller mulighet til å skrive artikler. Kanskje vil du fremstå som attraktiv arbeidsplass. Har du behov for å gjøre produkter og tjenester mer kommersielle og salgbare? Vi setter mål slik at vi i etterkant kan bedømme om nettsiden er en suksess.
  • Målgrupper og hvilke behov de har. Hva er de viktigste oppgaven brukeren skal løse på nettsiden?
  • Hva gjøres av markedsføring og synlighet i dag? Hvordan kommer brukerne inn på siden? Eksisterer andre informasjonskanaler? Er dere i sosiale medier?
  • Hvordan skal du posisjonere deg i forhold til konkurrentene? Hvilket etterlatt inntrykk skal man ha etter å ha vært på siden?
  • Design. Har dere en profilguide? Hva finnes av eksisterende materiell? Preferanser på overordnet design, farger, elementer osv. Er det noen andre nettsider dere liker/ikke liker?  
  • Sidekart. Vi går igjennom ønskede sidemaler og kan også sette navigasjonsstruktur.

Innsikt, behov og mål

Når vi jobber med en ny nettside, analyserer vi eksisterende løsning og behov.

  • Vi går igjennom innsikt fra Google Analytics
  • Vi ser på kundenes erfaringer, support og kundeservice
  • Vår egen erfaring, innsikt og trender
  • Målgruppen
  • Posisjon og strategi
  • Vurdering av kravspesifikasjon og kartlegging fra forprosjektet

Design

Nettsidens design skal svare på bedriftens strategi og mål. Hvis du allerede har en profilguide tar vi utgangspunkt i den når vi setter opp nye nettsider. Ofte ønsker man å modernisere nettsiden og da også å fornye profilguiden. For noen bedrifter har vi gjort endringer i profil, men beholdt eller justert logo. For andre har vi gjort en totalt reprofilering. Hvis man ønsker å bygge ny nettside basert på en helt ny profil, starter vi med den prosessen samtidig som vi avdekker behov for ny nettside. Når vi designer nettsider, ser vi på alle grunnelementer som kan brukes gjennomgående på siden. Det er farger, fonter, ikoner, bilder og overordnet layout. Deretter designer vi malsider. Disse diskuterer vi med kunden før vi designer hele løsningen.

NXT har blant annet designet nettsider for Northborn, Annonseweben til TV 2, Namron, Direct House, Økonomibistand og Hedalm Anebyhus.

Vi redesignet også Helsports turjenter.no

Plattform og utvikling

Vi leverer nettsider i flere systemer. Webflow og WordPress er de publiseringssystemene som oftest går igjen. WordPress har hatt en stor markedsandel i flere år, men vi ser nå en stor økning i bruk av Webflow. Vårt fokus er å levere en løsning som gir deg mest verdi for investeringen og at publiseringsløsningen er enkel å bruke.

Fordeler med Webflow:

  • Stabile servere med 99.9% uptime.
  • Raske interaksjoner i både design og utvikling.
  • Tilrettelagt for en rask brukeropplevelse, også på 3G/4G ved bruk av mobile enheter.
  • Intuitivt og enkelt CMS (system for innholdsstyring), som raskt kan skreddersys og utvides etter deres behov.
  • Top-level sikkerhet for både eiere og brukere av nettsiden; alle data og informasjon krypteres både på vei inn og ut av servere og databaser.
  • Automatisk SSL-sertifisering som gir brukere trygghet på deres nettside.
  • Én samlet pris for hosting, database og servere – kun domene må håndteres eksternt.
  • Meget godt optimalisert for SEO (søkemotoroptimalisering), spesielt ved ekstra tilrettelegging via innhold på nettsiden.

Innhold

Er du webredaktør eller har du ambisjoner om å publisere selv? I våre løsninger får du selvfølgelig tilgang til å publisere selv. Organisk synlighet er viktig og vi bidrar gjerne med å lage innhold- og publiseringsplan slik at nettsiden din blir optimal. Vårt performanseteam jobber også med å søkeordoptimlisere nettsiden din for best synlighet i blant annet Google.

Lansering

En nettside er som å bygge et hus. Vi planlegger alt i detalj for at den skal dekke alle behov. Når nettsiden er lansert skal den forvaltes videre. Noen nettsider har kanskje en del statisk innhold og man har ikke behov for å oppdatere ofte. Mens andre nettsider jobber vi med kontinuerlig optimalisering og markedsføring for å skape trafikk.  

Lurer du på hvordan vi kan skape vekst for din bedrift gjennom markedsføring?


Har du lyst til at vi skal lage din nettside? Vi tar gjerne en prat med deg!

Ta kontakt med vår digital rådgiver, Simen.

Tone Trollsås
Kreativ leder / Partner
Simen Mindrebøe
Digital rådgiver