Ny digital ressurs på plass hos NXT

Terje Davidsen
Adm. Direktør / Partner
20.10.2020

NXT utvider sin digitalsatsing og har ansatt Simen Mindrebøe. Simen blir vår nye rådgiver og løsningsarkitekt på nettsider/nettbutikk og performance-spesialist.

Hvem er du og hva skal du gjøre i NXT?

Kort versjonen er at jeg er 28 år, gift, nylig blitt pappa – veldig moro, tidligere aktiv motocross-kjører og landslagssjef i motocross, utdanning fra Wang Toppidrett og Westerdals - Bachelor IT, Digital Markedsføring, og har ulike sertifiseringer innen SEO, Shopping Ads, Google Ads og digital sales for å nevne noe.

Jeg kommer fra CoreTrek som rådgiver på nettløsninger og performance-spesialist SEO/SEM, sporing/analyse samt andre kommersielle oppgaver opp mot kunder og marked. Før CoreTrek kom jeg fra Byggeshop.no der jeg styrte nettbutikken og all markedsføring (analyse, søk, rapportering, innhold, SoMe, nyhetsbrev, kundedialog, og ansvar for drift og utvikling av nettbutikken.

Hva skal du gjøre i NXT?

I NXT går jeg inn i rollen som løsningsarkitekt på web/nettbutikk samt performance-spesialist i vårt leveranseapparat. SEO innebærer leveranser for våre SEO tjenester og sikre et tverrfaglig samspill mellom SEO og øvrige tjenesteområder. Jeg kommer nok til å jobbe hands-on med alle aspekter av SEO, sporing og analyse for våre kunder i team med andre.


Hvorfor bør bedrifter jobbe effektivt med SEO?

Det sies at 90% av kjøp starter med et søk i Google. Og rundt 95% av trafikken går til den første siden i Google. Derfor er det viktig å ha en god plassering i søkemotorene. Det hjelper lite med en sprek nettside dersom ingen finner den. En gammel SEO-joke sier at “the best places to hide a dead body is page 2 of Google”. Derfor kan ikke bedrifter nedprioritere SEO lenger, men se på det som en naturlig grunnmur i markedsplanen.

Hva er de beste rådene du ville gitt til bedrifter som ser på å utnytte mulighetene med SEO og nettsiden?

For bedrifter og organisasjoner som ikke har hatt noe fokus på SEO så finnes det ofte mange lavt-hengende frukter som vil gi umiddelbar effekt, likevel krever god SEO-jobbing en langsiktig plan hvor brukerne er i fokus. For å ha suksess så kreves relevant innhold som markedet etterspør, som skiller seg ut og som har forretningsmessig verdi for bedriften, god teknisk kvalitet på nettstedet og et godt digitalt omdømme, er alfa omega.

Sørg for å skaffe deg god innsikt og start med gode analyser som danner grunnlag for å gjøre de riktige tiltakene. Få oversikt over hva kundene faktisk søker etter og lurer på, og hvor konkurransedyktig og brukervennlig eget nettsted er.

Når det er nevnt så er det for mange bedrifter, etter mitt syn, som er ukritiske til bruken av penger hos de store aktørene som Google og Facebook. Mitt råd er at flere bør utfordre sine kunder oftere for å se om markedspengene blir brukt riktig – i dag er det altfor mange bedrifter som ukritisk legger igjen over 80% av markedsbudsjettet på «spending» hos Google spesielt. NXT ønsker jo å utfordre kunder på nettopp kanalvalg for å skape enda bedre resultater for sine kunder, og det tror jeg er helt riktig for resultatene.

Til slutt Simen: Hvorfor NXT, og hva slags byrå har du lyst til å være med å bygge, nå som du blir en del av oss?

Jeg mener NXT er et spennende, uavhengig kreativt byrå med mange solide merkevarer, og dere en spennende set-up. Og så liker jeg NXT LØFTET – det at vi skal skape resultater for kundene og at vi skal være kundens beste forretningspartner og bidra til vekst, har jeg veldig sansen for.

Videre har jeg også lyst å hjelpe til å bygge et dynamisk og ambisiøst byrå som ikke er redd for å satse på nye digitale løsninger. Her skjer det så mye spennende om dagen, og jeg gleder meg veldig til å nå bli en del av NXT teamet og kunne bidra med min digitalkunnskap.


Velkommen til oss, Simen!