En årsrapport kan være både et omfattende dokument som inneholder mye grafikk, bilder og innhold i tillegg til regnskapet. Men man kan også velge en enklere, men visuell fremstilling av det mest nødvendige.
Det finnes likevel noen regler du må forholde deg til. Årsrapporten må inneholde:
Når dette er på plass, kan du tilpasse årsrapporten slik at den gjenspeiler selskapet og det du ønsker å formidle. Fortell for eksempel om selskapets historie, hvor dere er i dag, hva som er målene og visjonen for fremtiden, prosjekter, kunder eller ansatte som er spesielt viktige for selskapet. Rapporten gjenspeiler også selskapets grafiske profil og kan være en viktig del av selskapets merkevarebygging.
En årsrapport kan brukes som et strategi- og kommunikasjonsverktøy både internt og eksternt, sier kreativ leder Tone. Det kan eksistere som et viktig verktøy som kan gis til nåværende eller fremtidige investorer, partnere, eiere og ansatte.
Noen velger å kun fokusere på kvartalsrapportene, og ha en enklere og mer kontinuerlig presentasjon av tall og status. Dette kan man gjøre i tillegg til eller i stedet for en årsrapport, avslutter Tone.
Vi loser dere i havn med årsrapporten, digital eller trykket! Ta kontakt med Tone på telefon eller via e-post for spørsmål knyttet til årsrapport.