Hva gjør du med årsrapporten?

Eileen Mc Cready
Rådgiver / Prosjektleder
10.11.2020

Hvorfor skal man ha en årsrapport? Hva bør man huske på og hvorfor bør du bruke tid på en årsrapport? Alt det skal du få svar på nå.

Årsrapport kan være et omfattende verk, men det som er så fint er at man kan gjøre den så enkel eller omfattende man vil. Noen har behov for større årsrapporter som inneholder mye grafikk, bilder og innhold i tillegg til regnskapet. Andre ønsker kun en visuell og enkel fremstilling av det mest nødvendige.

Men det finnes noen regler du må forholde deg til. Årsrapporten må inneholde:

  • Årsregnskap (resultat, balanse, kontantstrømoppstilling og noter)
  • Årsberetning (beskrivelse av årsregnskapet og kommentarer)
    (Kilde Visma)

Når dette er på plass, kan du tilpasse årsrapporten slik at den gjenspeiler selskapet og det du ønsker å formidle. Fortell for eksempel om selskapets historie, hvordan det går nå, hva som er målene og visjonen for fremtiden, prosjekter, kunder eller ansatte som er spesielt viktige for selskapet. Rapporten gjenspeiler også selskapets grafiske profil og er viktig for selskapets merkevarebygging.

“Det trenger ikke være så komplisert å lage en årsrapport. Tallene eksisterer allerede – så er du stolt av tallene og har en historie å fortelle, lag årsrapport!” Sier senior designer Katja.

Ting å huske på og som vi kan hjelpe deg med:
  • Hvem ønsker du å nå? Altså hvem er målgruppen?
  • Hva ønsker du å fortelle? Holde det enkelt eller omfattende?
  • Hvordan skal det formidles? Innhold og tekst, hvem skal skrive teksten?
  • Tall og rapporter, hvem innhenter denne informasjonen?
  • Bilder, illustrasjoner og grafer. Har dere bilder selv, må det tas nye bilder?
  • Har dere en profilmal?  (Dette må dere ikke ha, vi kan klare oss uten)
  • Hvor mange rapporter trenger dere? Skal den trykkes, eller kun være digital?
  • Når må den være klar?

- En årsrapport gir, i motsetning til andre trykte eller digitale medier, mye mer tyngde og kan brukes som et strategi- og kommunikasjonsverktøy både internt og eksternt, sier senior designer Katja. Det kan være et viktig dokument som du kan gi til nåværende eller fremtidige investorer, partnere, eiere og ansatte.

Noen velger å kun fokusere på kvartalsrapportene, og ha en enklere og mer kontinuerlig presentasjon av tall og status. Dette kan man gjøre i tillegg til eller i stedet for en årsrapport, avslutter Katja.

Vil du bli inspirert og se hva andre gjør. Se her på Farmandprisen og vinnere av Beste årsrapport.
Børsnoterte selskap: Gull 2019 Movi
Ikke børsnoterte selskap: Gull 2019 KLP

Vi loser dere i havn med årsrapporten! Ta kontakt med Katja på telefon eller via e-post for spørsmål knyttet til årsrapport.


Her kan du se Pandion Energy sin årsrapport

Se her for Stor-Oslo Eiendom sin digitale årsrapport