Når du skal starte et selskap eller har utviklet et nytt produkt eller en tjeneste, start alltid med et problem du skal løse – ikke løsningen. Uten et reelt problem, finnes det heller ikke et behov eller marked.
Folk kjøper ikke hva du gjør, men hvorfor du gjør det. Har du et tydelig oppdrag, en visjon og et verdiløfte, har du en plattform som varer. Ikke prøv å være alt for alle – men vær heller ikke så smal at du begrenser deg unødvendig. Bygg på det du tror på, og sørg for at selskapet står på mer enn én inntektsstrøm. Når stormen kommer (og den kommer), står du stødigere på to bein enn ett.
Det er viktigere enn noen gang å ha en sterk og tydelig identitet i kampen om kunder og marked. Merkevaren din er ikke fargen på logoen. Det er følelsen du skaper. Tillit. Tilhørighet. Identitet. Din identitet er et konkurransefortrinn. Bygg noe ekte – tørr og skill deg ut – og bygg noe folk husker og vil assosiere seg med.
Da jeg startet opp, hentet jeg mye av min inspirasjon og læring fra dyktige folk fra næringslivet som leverte varene som Richard Branson, en multigründer som startet blant annet Virgin Group og fra Steve Jobs og Apple. Jeg har også hentet mye inspirasjon og erfaring fra idretten og spesielt fra min fortid som fotballspiller i Vålerenga og i andre klubber lærte jeg mye om lagspill, samspill, prestasjoner - og garderobekulturens viktige rolle i å utvikle laget og menneskene.
Et godt tips er å se til idretten og måten man bygger lag, setter opp laget med ulike egenskaper - og der garderobekulturen med sin takhøyde er en essensiell arena slik at laget sammen kan utvikle og prestere. Idretten og idrettsutøvere er god på å fokusere på de riktige tingene, sette seg delmål og hele tiden jage signaloppgaver som skaper utvikling. Finn tidlig din inspirasjonskilde. Husk: Kunnskap er ferskvare.
Business er en risikosport – du må simpelthen lære deg å ta risiko, enten du liker det eller ei fordi business er forbundet med å ta høy risiko. Du må risikere for å vinne, og som vi sier på fotballspråket, du må tørre å skyte (eller bomme) for å kunne skåre mål. Det samme gjelder når du skal skalere for vekst med flere ansatte og større omsetning – uten risiko, ingen suksess. Å invester i kreativitet er ikke en risiko – det er et must for å bryte igjennom.
Fremtiden tilhører de som deler – og som har deling som en del av sin strategi. Del kunnskap. Del ressurser. Del kontor. Del logisikk/distribusjon. Simpelthen del risiko. Delingsøkonomien er ikke en trend – det er en ny modell. Du kan ikke eie alt og mestre alt eller være best i alt. Det koster for mye – og går for sakte. Finn partnere som synliggjør forretningsverdi og som spiller deg god i hverdagen. Som lar deg fokusere på core business.
De fleste gründere og endel selskaper kollapser, ikke fordi produktet er dårlig, men fordi de ikke har nok fokus på markedsføring og salg. Du kan ha verdens beste idé – men hvis ingen ser den, kjøper den eller forstår den, så dør den. Du må elske salg – og du må tørre å være kommersiell. Markedsføring er ikke pynt. Markedsføring er salg og selve motoren. Og du må forstå viktigheten av distribusjon. Finn tidlig en kommersiell forretningspartner som er god på markedsføring, salg og distribusjon som enkelt kan hjelpe deg med din visjon.
80% er ofte mer enn bra nok for å lansere et nytt selskap, et nytt produkt eller en tjeneste. De som venter på perfeksjon, blir forbigått av de som beveger seg raskt - fast forward. Steve Jobs visste dette bedre enn noen – han visse at «speed kills» både internt og i markedet. Fart og forenkling var hans strategi og konkurransefortrinn. Han kuttet unødvendig (støy) kompleksitet og jaget det enkle. Det samme bør du gjøre. Forenkling er ikke en svakhet – det er en styrke. Fart slår perfeksjon – alltid.
Du kan ikke gjøre alt. Du skal ikke gjøre alt. Å si ja til for mye er å si nei til det som virkelig teller. Prioriter beinhardt. Dropp støy, irrelevante oppgaver og energityver. Det er bedre å gjøre én til to ting bra enn ti ting halvhjertet. Det er en styrke å kunne si nei og prioritere bort. Ha fokus på 80/20-regelen og de essensielle signaloppgavene som faktisk flytter fjell i hverdagen.
Markedet forandrer seg konstant og raskere enn noen gang - det må du også. Det er viktig å zoome ut og ta et «snapshot»: et ærlig øyeblikks- og virkelighetsbilde av butikken og markedet flere ganger i året for å drive utvikling – for så å zoome inn på signaloppgavene som skaper resultater. Business, kunnskap og produkt/tjeneste er ferskvare – test, lær og iterer.
Når du gjør ting vanskelig, mister du både moment, tid og mot. Det er fort gjort å overkomplisere og bli sittende fast i det berømte «hamsterhjulet», der du løper og løper og ikke kommer en meter videre fordi du gjør ting for komplisert – du ser ostebiten foran deg, men du får ikke tak i godbiten – forenkel. Forenkling og det enkle er ofte det mest krevende – men samtidig også det mest effektive og bærekraftige i det lange løp. Forenkling gir fart, retning og lønnsomhet – og du får lettere tak i osten.
Det handler ofte om hardt og smart arbeid over tid - og om du har mentalitet, passion og utholdenhet nok for å stå løpet ut for om du skal lykkes eller ei. Ingenting kommer gratis – og det er ikke en 8-16 jobb, verken som gründer eller leder. Du må være forberedt på at jobben fort kan bli 24/7/365 - og er du heldig blir det din lidenskap. Men, husk det må aldri gå utover eller på bekostninga av din familie. Familie er det viktigste du har! Det er fullt mulig å balansere og være til stede begge steder – men da må du prioritere din tid smart så du ikke bare løper rundt i «hamsterhjulet».
Når det går bra, er det lett å lene seg tilbake og bli "fat and lazy" - ikke hvil på laurbærene i medgang. Som tidligere nevnt, zoom ut med hovmesterblikket for så å zoome inn butikken for å finne signaloppgavene som skaper utvikling. Vær alltid sulten og i angrepsposisjon – fokuser på de rette oppgavene og hva som kan komme rundt neste sving.
Ingen reise mot noe stort er uten motbakke. Kriser i verden, nedturer og uforutsigbare stormer vil komme. På din reise vil kunder, markedet og økonomien svinge. Det gjelder å holde hodet kaldt og blikket skarpt – styr opp skuta – og om nødvendig endre kurs. Det er ofte i uvær du finner nye dører til nye muligheter. Vær modig nok til å se etter mulighetsrommet der andre bare ser mørke skyer – sett strøm til mulighetene.
Alle kan lede i medvind når alt går på skinner. Det er når det stormer at du ser hvem som virkelig leder og leverer. Bygg et lag og en ledelse som tåler press, som tør drive endring, som tør tenke annerledes, og som ikke bare snakker strategi – men lever den. Ha med deg folk med kommersiell teft, tempo og tro. Forretning bygges i praksis – ikke i et strategidokument eller i flotte presentasjoner.
Dropp CV-fokuset. Se etter folk med riktig holdning. Ansett A-spiller og holdningstalenter med passion som tar ansvar, er selvdrevne, leverer, løfter andre og aldri sier "det er ikke min jobb". Det er disse du bygger lag og selskap med. Et holdningstalent vil alltid vinne over et talent – alltid. Og husk: fornyelse i laget er viktig. Selv de beste fotballag fornyer seg hver sesong for å skape utvikling og moment. Det samme i gjelder i business – bygg laget ditt smart.
Ofte slår intuisjon og magefølelse inn - noen ganger kjenner du det bare. Noe stemmer – eller noe skurrer. Stol på den følelsen. Intuisjon er erfaringsbasert kunnskap som ikke har rukket å bli satt i ord. Den kan redde deg fra dårlige beslutninger – og åpne dører til gode. Ikke la deg stoppe av skeptikere og talkers på din vei – de er det mange av. Lytt til de som har gjort jobben og levert – og stol på magefølelsen.
Markedet venter ikke på deg. Verden endrer seg raskere enn noen gang. Det handler om adapt fast and change. Vær agil, endringsvillig og modig nok til å gjøre raske retningsendringer. Husk: Det var ikke teknologien som tok Nokia – det var manglende tilpasningsevne. Nokia er bare en av mange selskaper som ikke fulgte med i timen eller som tviholdte på sitt langsiktige strategidokument – redde for endringer – så redde at de ble tilintetgjort. Endringsvillighet er en styrke!
Penger er et resultat, ikke et mål. Hvis fokuset er penger og du bygger kun for å bli rik, mister du retning og mening. Fokuser heller på å løse signaloppgaver, skape verdi og bygge et vinnerlag der dere har det gøy sammen. Om en idrettsutøver eller du løper rundt med blikket for mye på måltavla – ja, da er det fort gjort å gå på tryne. Resultatene kommer når signaloppgavene sitter.
Kultur er limet som holder alt sammen. Bygg en kultur der folk trives, tør, ler, feiler og vinner sammen. Det handler ikke om fredagsvafler – det handler om stolthet, trygghet, energi og vi-følelsen. Kultur er hvordan du behandler folk, hva du tåler og hva du feirer. Og ja – ha det gøy på veien! Bygg en garderobekultur og en arene for utvikling der både du som gründer/leder og holdningstalentene/ansatte bidrar og løfter sammen for å skape et godt og trygt miljø. Husk: Glede og humor skaper energi, engasjement og resultater.
Enten du er i startgropa eller leder et etablert selskap, håper jeg disse 20 rådene gir deg noe å ta med på veien videre. Dette er rådene jeg selv skulle hatt for 25 år siden. De har kostet både tid, svette og frustrasjon – men også gitt meg en solid erfaringsbase og seire jeg aldri ville vært foruten.
Og husk på din reise:
Men reis deg. Alltid.
«Float like a butterfly. Sting like a bee. You can`t hit what your eyes don`t see» – Sitat, Mohamed Ali
Jeg sier som mantraet til Klarna: «vær modig, for faen». Lyst til å sparre, diskutere eller dele dine egne erfaringer? Jeg er alltid nysgjerrig og tar gjerne en kaffe for å spille litt ball – og lære.
Lykke til med din visjon og din reise!