Tre SEO-trender å sette fokus på i 2021

Simen Mindrebøe
Digital rådgiver
22.12.2020

Søkemotoroptimalisering (SEO) er en effektiv måte å tiltrekke seg flere kunder, og gjøre deg mer synlig på nett. SEO står for Search Engine Optimization og er en samlebetegnelse på alle de tiltak som gjøres så en nettside skal bli enklere å finne i et søkeresultat.

Vi skal her se på tre trender som vil bli viktige i 2021 og fremover.

Google er den viktigste søkemotoren i Norge, og er gjerne den søkemotoren man optimaliserer mot. SEO er stadig i utvikling, og endringer skjer raskt. Det er dermed viktig å holde seg oppdatert på trender og aktiviteter som skjer i markedet.

En god SEO-strategi bør starte med at du setter deg selv i brukerens sko. Virker du tillitsfull og er innholdet du publiserer virkelig verdifullt? Vi må nesten ta for gitt at mobil er den versjonen det allerede optimaliseres mot, om ikke er det på høy tid å gjøre noen endringer i strategien.

SEO handlet tidligere for det meste om å drive trafikk, men har utviklet seg til å bli så mye mer. Nå er det viktig å kunne hente inn den riktige trafikken, slik at du får god verdi igjen for investeringen.

1. trend- Fokus på brukeren og på intensjonen bak et søk

Har du ikke hatt stort fokus på brukeren og søkerens intensjoner før, er 2021 året du virkelig må sette fokus her. Dette er noe som endres kontinuerlig, og 2020 har vært et år hvor mye har skjedd. Derfor er det nå svært viktig å lære seg brukeren å kjenne. Når vi forstår intensjonen bak et søk og hjelper søkeren med innhold som gir svaret de er ute etter, da vil bedriften virkelig kunne favne goder.

God SEO handler altså mer om å forstå brukerne og gi god informasjon, og mindre rundt  hvordan søkemotoren fungerer. De som vil gjøre det best i 2021 vil være de som dyptgående forstår hvordan man møter en søkers behov. Ikke fokuser kun på det du ønsker å fortelle, men heller på relevant informasjon.


Test og analyser trafikken på nettsiden din

Vi ser fortsatt alt for ofte at bedrifter har mer fokus på hva de ønsker å fortelle potensielle kunder, enn på hva kundene faktisk er på jakt etter. Dette handler ikke kun om det konkrete svaret som gis, men også hvordan søkeren ønsker det fremstilt - video, podcast, graf, punktliste osv. Test hva som gjør at søkerne blir på nettsiden lengre.

Et godt tips for å dykke dypere inn på søkerens intensjoner er å ikke bare se på hvilke søkefraser de bruker for å finne innholdet ditt. Se også på hvilke søk de videre gjør internt på nettsiden din, og fokusnøkkelord for alle sider de har besøkt.

Skaff deg god innsikt i hvordan de besøkende bruker nettsiden din og hvordan de responderer på ulike elementer. Knytt deretter innsikten opp mot nøkkelord, så har du et svært godt grunnlag for å bygge innhold for kundene dine.


2. trend- Kjernestatistikk for web - potensielt stort utslag på organisk rangering og trafikk

I 2019 rullet Google ut “Mobile-first” indeksering, som betyr at søkerobotene i utgangspunktet kun ser på mobilversjonen av en nettside. Test nettstedet ditt gratis her. Brukervennlighet, mobilvennlighet og sikkerhet for brukeren blir i 2021 kombinert med Core Web Vitals, eller Kjernestatistikk for web som er det norske navnet. Dette er en stor endring som Google har meldt fra vil tre i kraft fra mai 2021, og kan potensielt gi dramatiske utslag for din rangering.

I hovedsak er det tre målepunkter som nå skal brukes.

  • Largest Contentful Paint (LCP): Tiden det tar før det tyngste innholdet på nettsiden lastes. Dette er typisk et bilde eller en video, men kan også være en stor bulk med tekst. All lastetid på under 2,5 sekunder får merket god og derfor ingen straff.
  • First Input Delay (FID): Tiden det tar fra en bruker klikker på en lenke, trykker på enter eller lignende til nettleseren responderer med noe visuelt. Her bør siden ligge på under 100 ms.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): Er en måling på hvor mye layouten justerer seg under lasteprosessen. Her får siden en score på mellom 0 og 1, hvor 0 er ingen justeringer og 1 er mye justering. Mye justeringer er dårlig brukeropplevelse, og siden bør holde seg under 0,1.
Målepunkter for Kjernestatistikk for web


Sett i gang med tiltak nå

Kjernestatistikk for web er noe som dukket opp i Google Search Console i midten av september, så verktøyet er relativt nytt. Google gir deg her altså litt tid fra produktet ble lansert til det implementeres som en rangeringsfaktor i mai. 

Dersom siden din på ett eller flere punkter får statusen dårlig, tyder mye på at brukerne vil få opp en lignende advarsel som vi i dag får dersom siden ikke er sikker. Det er derfor av stor verdi å følge med i Google Search Console for å se om noen av dine sider bør forbedres. Du har frem til mai på deg å fikse eventuelle dårlig presterende nettsider, og dette må prioriteres tidlig i 2021 for å sikre deg mot drastiske besøksfall etter mai.

Ønsker du litt drahjelp for å komme i gang, eller sette bort hele jobben? Ta kontakt så hjelper vi deg gjerne!


Statuslinje for målepunkter



Tips - i Google Search Console finner du kun status for siden, for å finne konkrete feil for å rette opp kan gratisprogrammene Lighthouse for Chrome og PageSpeed Insights benyttes.

Igjen så handler dette om brukervennlighet. For å bedre kvaliteten på nettsider er dette en riktig vei å gå. Dersom du går fra status rød til grønn her, vil du nesten garantert ende med en forbedret konverteringsfrekvens, selv før det blir en rangeringsfaktor grunnet brukervennlighet.


3. trend- Levende og statiske bilder, samt optimalisering av disse blir enda viktigere

Visuelle elementer som video, bilder og grafer er viktig for brukerens forståelse av innholdet du presenterer. Det hjelper også med å bryte opp ellers tunge tekstblokker med litt luft og liv som gjør innholdet mer lettlest og interessant.

Det er lite som er mindre engasjerende på en nettside enn en tekstblokk på et par tusen ord.

Sett bort i fra brukernes perspektiv har også Google en langsiktig plan om å dra oss mer over i visuelle søk, og dersom du er nysgjerrig kan du se mer om hva Google presenterte av nyheter for temaet i oktober her.

Optimalisering av video og bilder er viktig av to årsaker

  • For å rangere høyere i bilde-/videosøk
  • For å få en generell bedre rangering og optimalisering av nettstedet

Video blir viktigere

Video på nett ser ut til å være fremtiden. YouTube har over 2 milliarder brukere og det ses på i overkant av 1 milliard videoer daglig. Ifølge en rapport fra Cisco vil video forbigå all annet innhold når det gjelder konsumering innen 2023. Så, dersom du ikke har kommet i gang med video enda, er 2021 året å komme i gang.

Det viktigste er så klart innholdet når video skal produseres. Lag en god strategi for å gi brukerne godt innhold om produktene eller tjenestene dere tilbyr, og produser innhold. Det trenger ikke være et profesjonelt oppsett for å få til gode videoer, det viktigste er å få frem en ekte historie og gi en verdi til brukeren. Konsumentene er ute etter ekte varer, og det får de ikke med stock videoer.

Sosiale medier blir også større og større på video, men sett fra et SEO-perspektiv er uten tvil YouTube kongen. YouTube er som kjent eid av Google, og der har du den største årsaken.

Implementer videoene på nettsiden din for å gi økt brukertilfredshet.

Optimaliser bildene dine

Favorisering av egenprodusert innhold vil fremover i aller høyeste grad også gjelde bilder. Vi ser en generell holdning til lavere troverdighet rundt kjøpte bilder opp mot unike bilder - eksempel er bilder av produkter og tjenester, men også rene stemningsbilder.

Bruk relevante bilder av høy kvalitet, og forsøk å bruke unike bilder i størst mulig grad. En enkel optimaliseringsprosess vil være å gå gjennom disse fire stegene.

  • Pass på at bildene ikke er unødvendig store, hverken i oppløsning eller filstørrelse. 
  • Komprimer alltid bildene før de lastes opp på nettstedet. Bruk verktøy som f.eks. ImageOptim eller TinyPNG.
  • Optimaliser bildenavn og alt-tagger opp mot innholdet på siden bildet skal presenteres i. Unngå bruk av æøå og spesialtegn i filnavn.
  • Som siste punkt bør bildet legges inn i et nettsidekart (sitemap) for å gjøre det enklere for søkemotorene å finne bildet.

Bruk av bildesøk er under drastisk utvikling. Det har stort sett blitt brukt til å se på bilder, men fremover vil vi i større grad kunne finne produkter, gjøre handler og hente mer informasjon rundt bildene. Det blir altså enda viktigere med riktig optimalisering og tagging av bilder i tiden fremover. 

Frisk opp gammelt innhold

Innholdsoptimalisering gjelder ikke kun nye elementer som skal inn på nettsiden. Ta en gjennomgang av eksisterende innhold for å gjøre optimaliseringer. Her kan det ligge mye potensiale ved relativt enkle grep.

Noe som var uklart, eller ønsker du en SEO-prat? Ikke nøl med å ta kontakt!


Simen Mindrebøe
Simen Mindrebøe
Digital rådgiver

Samarbeidspartnere på dette prosjektet

NXT Oslo Reklamebyrå
NXT Oslo Reklamebyrå
Reklamebyrå i Oslo
www.nxt.no
A2N Digitalbyrå
A2N Digitalbyrå
Webbyrå i Oslo
www.a2n.no

Si hei til oss!

Nysgjerrig på hva NXT kan gjøre for deg? Send oss en melding - vi kontakter deg neste arbeidsdag!

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen
Tusen takk! Vi sender deg en epost når vi har noe nytt å fortelle.
Oisann! Noe gikk galt, prøv igjen senere.
Navigasjonspil