Er Facebook fortsatt like relevant som før?

Sebastian Davidsen
SoMe Spesialist
10.2.2021

Facebook fortsetter å vokse i Norge og verden, og den populære plattformen har nå rundt 2.7 milliarder daglig aktive brukere på verdensbasis. Facebook er fortsatt den største sosiale nettverk-plattformen i verden, og i Norge er det rundt 3.5 millioner nordmenn som har Facebook-profil, og 69% av disse sjekker Facebook daglig. Dette gjør det nesten til et «must» at ditt selskap/bedrift har en tilstedeværelse på Facebook.

Det finnes et hav av muligheter på plattformene til Facebook når det gjelder synlighet og engasjement rundt din merkevare, produkter og tjenester. Mulighetene ligger både i organisk (gratis) innholdsspredning, men også i betalte annonseringsmuligheter. Du kan nå nær sagt akkurat den målgruppen du er ute etter, enten du vil nå mange, eller spisse deg inn. Vi har også svært god erfaring med remarketing på Facebook, og da spesielt for nettbutikker.

IPSOS SOME Tracker q2 2020
Kilde: https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q220

Skap engasjement med video på Facebook

2020 har vært et spesielt år med covid-19, hvor folk har følt seg frakoblet fra omverdenen, men med en plattform som Facebook har folk klart å opprettholde en viss følelse av normalitet, en viktig faktor for dette er: videoinnhold.

Tall fra Oberlo viser at «Bruken av Facebook Live økte med 26,7% i Q2 2020 og vil trolig fortsette å øke i 2021. Den totale andelen av Facebook-videoinnhold i Q3 2020 økte med 2,6% fra Q3 2019.»

Opprettelse av video og videovisninger enten live eller spilt inn har aldri vært høyere. Det å koble mennesker gjennom visuelt- og lydinnhold er essensielt for å kunne bruke Facebook best mulig. Video er faktisk den type innhold som gir best resultater på alle sosiale plattformer, noe som øker engasjementet, bevissthet og salg av produkter og tjenester.

Ulike videoer

Videoannonser er mer engasjerende enn bildeannonser. En video kan brukes til å snakke direkte til potensielle kunder, og gi dem en klar oppfordring til handling (CTA). Innholdet kan også være en forklaringsvideo, som går i detalj om hvordan et produkt/tjeneste fungerer.

Brukergenerert innhold har vært mye brukt til  B2C markedet, men det begynner også og tas mer og mer i bruk av B2B. Brukergenerert innhold fungerer, fordi det er innhold laget av dine kunder/ansatte og det gir ditt innhold sosialt bevis (social proof).

Bevegelsene fra en video vil alltid fange folks oppmerksomhet bedre enn et statisk bilde. Ser vi på tall fra Adespresso så kan vi se at den gjennomsnittlige engasjementraten på Facebook-videoannonser er 6,13%, noe som er høyere engasjementrate enn noe annen type innhold på Facebook. Folk ser på video fem ganger lengre enn statisk innhold.

Hvilke fordeler kan Facebook gi deg?

Det finnes mange myter om Facebook:

‍«Målgruppen vår er ikke på Facebook» og «Facebook er ikke effektivt for B2B»

«ALLE» er på Facebook. Uansett hvem du prøver å nå, er det en stor sannsynlighet for at ditt publikum eller beslutningstaker er på Facebook.»

For B2B:
VISSTE du at:
For B2C:
VISSTE du at:
  • Facebook er en full-trakt-kanal, hvor du kan nå ut til dine kunder på hvert trinn av kunde- og kjøpsreisen.
  • Du kan målrette annonser mot personer som har forlatt nettsiden med produkter i handlekurven.
  • 78% av amerikanske forbrukere sier at de har oppdaget produkter/tjenester på Facebook.

Hvorfor skal din bedrift være på Facebook og hvilke målrettingsmuligheter finnes?

Facebook er en kanal hvor informasjon spres raskt. Både dine kunder og konkurrenter er tilstede på Facebook, og derfor er dette trolig en viktig kanal også for din bedrift. Ved å bruke Facebook vil du kunne annonsere dine produkter/tjenester på en effektiv måte gjennom A/B-testing og målrette annonsene dine mot ulike målgrupper.  

Definer dine KPIer, eller målsettinger før du setter i gang med kampanjen. Det finnes ulike type kampanjer du kan kjøre ut ifra hvilket KPIer du har. Du kan lage kampanjer som for eksempel leder trafikk inn til nettsiden din, bygger merkevare gjennom Brand Awareness, eller konverteringskampanjer. Når det blir kjørt en annonse har du muligheten til å nå de som har sett annonsen ved en senere anledning gjennom retargeting. Når man kjører en retargetingkampanje kan man treffe personer som har falt av i kjøpsprosessen eller som har engasjert seg i en annonse (video eller bilde), på et senere tidspunkt. Retargeting-kampanjer er effektivt, da du kan nå mennesker som allerede har vist interesse.

Vi mennesker bruker generelt Facebook for å «sosialisere» oss, ikke for å handle. Det betyr at det er viktig å plassere produktet ditt foran et riktig målrettet publikum for at du skal oppnå gode resultater. Gode kreative videoer/bilder sammen med et spisset budskap har mye å si på hvordan du kan påvirke din målgruppe til å gjøre et kjøp, og bruk ord som trigger hjernen, også kalt power words. Det kan hjelpe deg å øke salget!

Let’s talk

Ta kontakt med oss om du vil vite mer om mulighetene på Facebook og power words.

Simen Mindrebøe
Simen Mindrebøe
Digital rådgiver
Sebastian Davidsen
Sebastian Davidsen
SoMe Spesialist

Samarbeidspartnere på dette prosjektet

NXT Oslo Reklamebyrå
NXT Oslo Reklamebyrå
Reklamebyrå i Oslo
www.nxt.no
A2N Digitalbyrå
A2N Digitalbyrå
Webbyrå i Oslo
www.a2n.no

Si hei til oss!

Nysgjerrig på hva NXT kan gjøre for deg? Send oss en melding - vi kontakter deg neste arbeidsdag!

*Ved innsending samtykker du til personvernerklæringen
Tusen takk! Vi sender deg en epost når vi har noe nytt å fortelle.
Oisann! Noe gikk galt, prøv igjen senere.
Navigasjonspil